Wereldkampioen piekeren? Lees mijn 3 tips voor een goede nachtrust

Geplaatst: 3 april 2018

Piekeren, zorgen maken, lijstjes bedenken wat nog moet, terwijl je in bed ligt te staren naar je plafond. Zeg eens eerlijk, gaat dit over jou? Ik zal je verklappen… je bent niet de enige die ’s nachts ligt te staren! Deze week vroeg iemand zich af of ze ooit van haar piekeren ’s nachts af zou komen. ‘Simone, ik word knettergek van al mijn gedachtes! Mijn hoofd draait dan overuren. Ik kan niet meer slapen en het is zo vermoeiend.’ Allereerst was het een eyeopener toen ik haar vertelde dat ze echt niet de enige is met dit probleem. En dat ook ik kan piekeren. Vooral als ik teveel achter mijn PC heb gezeten of tot laat druk geweest ben. Maar, het goede nieuws is dat je piekeren echt kunt veranderen! Ik gaf mijn client onder andere mijn drie gouden tips voor een pieker-vrije nachtrust! En die deel ik nu graag ook met jou.

 

Tip1: Slaap in een koele en donkere slaapkamer

Het lijkt een inkoppertje. Zorg voor verse lucht, doe het raam open, hou je kamer donker. Maar bedenk vooral eens wat je allemaal doet in je slaapkamer naast slapen of plezier maken met je partner. Is jouw slaapkamer eigenlijk wel een slaapkamer? Kijk je graag tv op bed? Of lig je nog berichten te scrollen op je mobieltje, vlak voordat je je ogen sluit? Met name deze digitale prikkels zorgen ervoor dat je hoofd (en lijf) niet tot rust komen. Gebruik daarom je slaapkamer ECHT alleen om te slapen. Houdt je digitale apparaten uit je slaapkamer. En zorg ervoor dat je je ogen minimaal 30 minuten voor slapen gaan helemaal rust geeft.

 

Tip 2: Hete thee met een toverstokje

Mocht het niet lukken om in te slapen binnen 15-20 minuten. Stap dan bewust je bed uit. Je slaapkamer is om te slapen en niet om wakker te zijn. Zet een kopje thee en ga in een andere kamer ‘zitten‘ (dus niet liggen) met gedimpt licht. Drink je thee in kleine slokjes zo heet mogelijk. En stel je eens met je ogen dicht voor dat je een toverstokje hebt, waarmee je echt alles kunt wensen. Wat zou je dan willen? Wat zou je doen? Waar droom je van? Welke wens leeft er in je? Waar krijg je een glimlach van op je gezicht? Denk groots, met je toverstokje is alles mogelijk! Stel het je zodanig voor alsof je het al meemaakt.  Zodra je voelt dat je ogen en lijf zwaar en loom beginnen te worden, ga dan terug naar bed.

Nooit meer blogs missen? Schrijf je hier in!
Of volg me via facebook.

 


Tip 3: Adem jezelf in slaap met een 7 tellen-ritme

Ga ontspannen op je rug liggen. Leg je handen op je buik en breng je aandacht aleen naar je handen. Adem vervolgens in 7 tellen rustig in. Voel hoe je buik en handen bij de inademing een beetje omhoog komen. Adem daarna in 7 tellen weer langzaam uit. Voel hoe je handen dan weer naar beneden zakken. Neem na de uitademing een momentje rust (dus even geen ademhaling). En herhaal dan de ademcyclus. Je zult merken dat de focus op je handen en adem je slaperig maakt en dat je zachtjes wegdommelt.

 

Slaap lekker!!

Piekeren kun je ook overdag omkeren door BEWUST voor gedachtes te kiezen waar je blij van wordt. Is dit makkelijk? Nee, niet altijd. Het vraagt ook om discipline bij jezelf om een moment rust te nemen en het ECHT te gaan doen. Gun het jezelf! Het verandert je leven.

Maar mocht je vannacht toch weer naar het plafond liggen staren en wil je definitief afrekenen met je gepieker? Bel mij danOf kom binnenkort naar mijn lezing ‘Laad je batterijen op!


 

Op maandagavond 16 april geef ik om 19.30 uur in de bibliotheek van Drunen weer de lezing ‘Laad je batterijen op!’ Wil je ook iedere dag ZONDER PIEKEREN beginnen? Wil je vitaal en energiek opstaan? Kom dan naar deze interactieve lezing. Je gaat met vele praktische tips naar huis. Deelname is gratis. Laat je even weten of je komt. Tot dan!


 

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Menu